De belangrijkste vragen vind je hieronder. Mocht je vraag er niet tussen staan, stuur ons dan een e-mail. We beantwoorden ze graag.
Rik Hoogenberg, onze CEO, woont in een Natura 2000-gebied en zag dat we snel actie moeten ondernemen om deze mooie natuurgebieden voor onze kinderen en kleinkinderen te behouden. Dat is zijn belangrijkste drijfveer. Maar dit dan in balans met de boeren, die in onze ogen een essentiële rol hebben in het landschap en in de leefbaarheid van het platteland.
Op dit moment is het zo dat iedereen maar blijft praten over de problematiek en intussen maakt verdergaande polarisatie het werken aan oplossingen steeds moeilijker. Onze visie is dat als we beginnen met ACTIE samen met de ketenpartijen, de oplossingen er ook wel komen. Maar haast om te beginnen is geboden! Dat hebben we in april gedaan, duur met de Provincie Overijssel en de Superunie de handen in één te slaan. Lees hier meer. Een concreet resultaat en nu is het tijd voor nog meer actie!
Dit concept hebben we nader onderzocht en naar eerdere initiatieven op dit vlak gekeken. Als we serieus impact willen maken (50% van de Natura 2000-gebieden en de daarin en omheen liggende melkveehouders) dan is de enige route via de huismerken van de supermarkten. De supermarkten hebben immers een groot deel van de markt al, kunnen snel in volumes opschalen en helpen de verandering bij consumenten in gang te zetten. Het leveren van producten op maat blijft echter nog altijd een interessante route in een latere fase.
Het is een term die aangeeft dat marktpartijen samen een transitie inzetten. Ze committeren zich en spreken acties af. Dit wordt ingezet op plekken waar de transitie niet vanzelf tot stand komt; zeg maar dat er impasses zijn. Er ligt anno 2023 veel op het bordje van de boeren. En retailers hebben ambities naar meer biologisch en/of natuurinclusieve producten. Over de hele keten zijn dan veranderingen nodig. De afspraken die je dan maakt worden ook wel Contract for Change genoemd. Dit concept dat inderdaad in Amerika wordt gebruikt, past goed bij wat wij doen.
Wij willen graag zo veel mogelijk Natura 2000-gebieden en melkveehouders verduurzamen. Dat kan alleen als we veel volume doen. De supermarkten doen met hun huismerken grote volumes en willen graag verduurzamen. Dus door samenwerken kunnen we gezamenlijk grote gebieden verduurzamen en dus impact maken op de melkveehouders en de natuur in Nederland.
Het belangrijkste is dat we kiezen voor een integrale aanpak. Integraal in:
Om de stand van zaken van de natuur te kunnen meten (punt 1) gaan we een uitgebreidere versie van de Biodiversiteitsmonitor ontwikkelen (voor de vijf aspecten bij punt 1) op basis van best practices. Dit meetinstrument gaat ons helpen de bereikte resultaten concreet te meten.
We starten op al deze punten een serie aan projecten op (die de komende maanden zullen worden gedefinieerd), die we gaan testen op de deelnemende boerenerven. Bij bewezen succes (op basis van gevalideerde KPI’s) schalen we deze op.
Boeren, melkveehouders, krijgen betaald voor hun stapsgewijze inspanningen om natuurinclusief te gaan werken. We volgen de afspraken die de overheid daarbij met de sector maakt. Daarnaast werken we aan andere manieren van geld verdienen voor boeren.
Wij bepalen de Nederlandse melkprijzen niet, maar wel de voordelen die boeren bij ons genieten relatief ten opzichte van deze prijs. Het gaat ook niet alleen om de melkprijs. Ons aanbod is een totaal van melkprijs en samen werken aan nieuwe verdienmodellen. Door samen te innoveren is er meer kans op succes; dat is heel belangrijk om op de langere termijn het hoofd boven water te houden.
Ben je melkveehouder in of nabij een Natura 2000-gebied en je wilt meedoen of meer informatie? Stuur dan een mail naar info@ikwileerlijkezuivel.nl en vermeld daarbij in welk Natura 2000-gebied je zit.
Daarnaast kun je je inschrijven voor onze nieuwsbrief.
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
elementor | never | This cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
aka_debug | session | Vimeo sets this cookie which is essential for the website to play video functionality. |
player | 1 year | Vimeo uses this cookie to save the user's preferences when playing embedded videos from Vimeo. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
sync_active | never | This cookie is set by Vimeo and contains data on the visitor's video-content preferences, so that the website remembers parameters such as preferred volume or video quality. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minutes | Hotjar sets this cookie to detect the first pageview session of a user. This is a True/False flag set by the cookie. |
_hjFirstSeen | 30 minutes | Hotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minutes | Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's pageview limit. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minutes | Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's daily session limit. |
vuid | 2 years | Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website. |
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
_hjSession_2567044 | 30 minutes | No description |
_hjSessionUser_2567044 | 1 year | No description |